Jag är inte någon revoltmänniska som står på barrikaderna och ropar, är alldeles för blyg och feg. Men, det behövs absolut en revolt mot det ohållbara materiella samhällssystemet som regerar världen idag. Reklam som sköljer över oss, marinerar våra hjärnor, så vi ska tro att vi inte duger, ”men med den HÄR produkten så blir du lycklig och framgångsrik!” Vi måste hålla igång köpkraften, annars sjunker BNP och då blir det förfärligt! Förfärligt för vem kan man undra? De superrika? För det är vi konsumenter som betalar. Vi ska vara missnöjda och lätta att manipulera till att köpa mer. Vårt utseende, våra kläder, våra hem duger inte, omodernt, ute.
Tänk om vi i stället för att stressa runt och titta på hur alla andra har det i sina glittrande, glättiga klipp, är nöjda med det vi har? Kan vi göra en Nöjdhetsrevolution? Vara nöjda och tacksamma för det vi har? För visst har vi mycket som vi är glada för. Vi kan välja vår synvinkel. Fortsätta att vara missnöjda eller vara nöjda. Nöjdhet kan man lära sig.
Min kropp med häng lite varstans är inte så vacker, men den fungerar för det mesta. Jag är nöjd med den. Ansiktet rynkigt och påsigt, det har sett sina bästa dagar och är märkt av ett händelserikt liv. Så jag är nöjd. Kläderna omoderna, men praktiska och sköna, också nöjd. Visst skulle det vara snyggt med ett nytt kök, efter alla hundar och barn, som gjorde sina repor och märken. Men det fungerar, så jag är nöjd. Tänk vad mycket pengar man sparar när man är nöjd med det man har och inte köper! Studiebidraget, lönen, pensionen räcker gott och väl. Då har man kanske råd att gå på konsert, titta på teater eller ge till något behjärtansvärt ändamål. Eller spara till framtiden.
Hur kan man då undvika att luras med av den hjärntvättande reklamen? Det kan vara svårt, den finns på TV, i tidningar, posten, mailen, sociala medier, på busshållplatsen, i skyltfönstren… För att inte tala om grupptrycket bland vänner och släktingar, när de diskuterar modet och skryter om sina senaste inköp. Då blir det svårt. Att säga ”Jag är nöjd med det jag har och behöver inget nytt”, det skulle döda samtalet. De skulle titta och undra om du hade blivit ersatt av en utomjording. En del skulle tycka att du var osocial eller knäpp, andra skulle känna sig obekväma. En del skulle nog tycka att du hade rätt, men inte våga erkänna det i den gruppen. Inte i början.
Det behövs modiga människor, som vågar utmana den rådande ordningen och visa att det går att minska konsumtionen. Det lär behövas 10% som tycker annorlunda för att det kan fungera som en ”tipping point”. Då kan de som inte vågat förut, gå med i den nya nöjdhetsnormen. De upptäcker då att man mår mycket bättre, när man inte längre behöver jämföra sig med andra och känna sig underlägsen.
Man kan säga att Nöjdhetsrevolutionen hjälper mot stress, psykisk ohälsa, är miljövänlig, vänlig mot den egna plånboken, vänlig mot andra människor (och djur). Det sparar tid också, så istället för att åka till köpcentra kan du gå en skogspromenad, åka till en sjö eller annan vacker natur, hälsa på släktingar och vänner, måla, skriva och andra roliga saker.
Finns det nackdelar med en nöjdhetsrevolution? Ägare till shoppingtemplen, stora aktieägare, fabriksägare och andra rika skulle få mindre vinst. De får lära sig att vara nöjda med mindre de också.
Margaretha Garp
2025-09-11
